Energiaravintoaineiden lisäksi kehomme kaipaa suojaravintoaineita. Suojaravintoaineiksi lasketaan vitamiinit, hiven- ja kivennäisaineet jotka tukevat kehon tärkeitä toimintoja. Suurimmilta osin näiden aineiden saaminen hoituu helposti normaalin tasapainoisen ravinnon mukana, mutta joissain tapauksissa vitamiinilisät ovat tarpeen. Silloin tällöin henkilöillä saattaa esiintyä puutetiloja varsinkin raudan, kalsiumin, D-vitamiinin, folaattin, ja B12-vitamiinin määrissä. Suojaravintoaineiden puutostilat johtavat usein väsymykseen, ja vakavammaksi mennessään kehonoireyhtymiin.

Energiaravintoaineiden ja suojaravintoaineiden lisäksi vesi on ihmisen hyvinvoinnin ja hengissä säilymisen kannalta ehdottoman tärkeää. Juotavan nesteen määrä päivän aikana riippuu nestehukan määrästä, esimerkiksi hikoilu ja pahoinvointi nostavat tarvittavan lisänesteen määrää. Keskinkertainen tarvittavan veden määrä päivässä on noin 2 – 3 litraa, mutta osa tästä saadaan ruuan sisältämän nesteen kautta. Veden roolit ovat monet, se säätelee kehomme lämpötilaa, pitää yllä eri aineiden välistä tasapainoa, auttaa säätelemään elimistön happamuustilaa, ja osallistuu moniin muihin kemiallisiin reaktioihin ja toimintoihin läpi elimistön.

Rauta ja C-vitamiini

Rauta kuljettaa happea kehon eri osiin, ja sitä saa normaali ravinnossa esimerkiksi punaisesta lihasta, täysjyväviljatuotteista ja useista kasviksista. Eläinkunnan tuotteista saatava rauta imeytyy kasviksista saatavaa rautaa helpommin, joten kasvissyöjillä on suurempi riski kärsiä raudan puutteesta kuin lihansyöjillä. Raudan imeytymistä voi edistää syömällä yhtä aikaa raudan kanssa C-vitamiinia. Raudan puute veressä aiheuttaa kärsijässä anemiaa, joka usein esiintyy väsymyksenä ja kalpeana olemuksena. Rautaa voi lisätä ruokavalioon joko syömällä rautapitoisia tuotteita, tai syömällä rautatabletteja.

Raudan imeytymisen lisäksi C-vitamiini toimii antioksidanttina, ja näin edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä. Keho ei pysty sisäisesti tuottamaan C-vitamiinia, joten meidän on saatava se ravinnosta. Parhaita C-vitamiinin lähteitä ovat marjat, sitrushedelmät, sekä tuoreet vihannekset. C-vitamiinia saa myös vitamiinilisinä. C-vitamiinin puute saattaa aiheuttaa vastustuskyvyn puutetta ja
 yleistä väsymystä. Sen yliannostus taas aiheuttaa lievää pahoinvointia, tosin ruuankautta saadun C-vitamiinin yliannostus on epätodennäköistä.

Kalsium ja D-vitamiini

Kalkin eli kalsiumin puute elimistössä johtaa helposti osteoporoosin, eli luukatoon, sitä saa kuitenkin helposti vaadittavan määrän maitotuotteista. Yksinään kalsiumin määrän lisääminen ei kuitenkaan välttämättä auta, vaan se kulkee D-vitamiinin kanssa käsi kädessä. Kalsium ei imeydy elimistöön itsestään, vaan vaatii kaveriksi D-vitamiinia. D-vitamiinia saa syömällä kalasta, maitotuotteista, sienistä, ja maksasta. Keho taas itse tuottaa D-vitamiinia ollessaan yhteydessä auringon säteiden kanssa. Henkilön kärsiessä vakavasta D-vitamiinin puutteesta, korvaushoito tapahtuu ravinnelisien kautta. D-vitamiini on varmasti se yleisin kivennäisaine tai vitamiini, jota varten useimman meistä tulisi ottaa lisäravinteita, sillä varsinkin talviaikaan sen tarpeellinen saaminen auringonvalosta on äärimmäisen hankalaa. Kalsiumin imeytymättömyyden lisäksi D-vitamiinin puutoksella on monikirjoiset oireet. Väsymys, nivelkipu, lihaskipu ja heikkous, lyhytpinnaisuus, masennus, astma, ja vaikeudet tulla raskaaksi, voivat kaikki olla D-vitamiinin puutoksesta johtuvia oireita.

Magnesium ja B-vitamiinien ryhmä

Magnesium mineraalilla on tärkeä tehtävä lihasten toimikunnossa pitämisessä. Se on D-vitamiinin lisäksi toinen ruoka-aine jonka ottamisesta ravintolisien kautta usea saattaisi saada helpotusta vaivoihinsa. Magnesium auttaa kehon kykyä ottaa D-vitamiinia auringonvalosta, joten ne kulkevat myöskin käsikädessä. Magnesiumin puutteesta kärsivillä on todettu useammin sydän ja verisuoni tauteja, kuin niillä joilta sitä löytyy tarpeeksi. Magnesiumin puute saattaa myös aiheuttaa masennusta, lihaskramppeja, unenlaadun huononemista, aineenvaihdunnan hidastumista, ja nivelongelmia.

Ihmiselle tärkeiden B-vitamiinien ryhmä koostuu kahdeksasta jäsenestä, joista useimmat ovat vesiliukoisia, ja siten eivät jää elimistöön varastoitumaan suurissa määrin. Vain vitamiini B12 varastoituu maksaan. Tämä tarkoittaa että meidän tulee hankkia kaikkia ryhmän jäseniä jatkuvasti ravinnostamme. Kaikki B-vitamiini ryhmän jäsenet liittyvät kehomme entsyymijärjestelmiin, ja lisäksi niillä jokaisella on oma tehtävänsä hyvinvoinnissamme. Folaattia lukuun ottamatta kaikki B-vitamiinit myös ottavat osaa aineenvaihduntaan.