Joka kevät lehtien sivut täyttyvät uusista hurmaavista dieetti ratkaisuista, jotka tekevät sinusta ballerinaa muistuttavan keijukaisen viiden vuorokauden sisällä. Mitkä näistä ovat olleet viime vuosien suosituimmat, ja mitä erikoisuuksia ne pitävät sisällään. Osalla näistä on lääketieteellistä taustaa, kun taas osa on täyttä humpuukkia, ja aina kannatta käyttää omaa maalaisjärkeä sekä vakavammissa tapauksissa lääkärin ohjeita ennen uuden ruokavalion lanseeraamista.

Yhteistä pikadieeteillä on että vaikka ruokavalio olisi miten yksinkertainen, niiden lanseerauksen yhteydessä julkaistaan ainakin yksi ohjekirja, nettisivu ja mobiilisovellutus. Tämän lisäksi naisten ja miesten elintapa lehdet, ja usein sanomalehdetkin, saavat kesäisin niistä sivuilleen huomattavasti täytettä. Loppujen lopuksi useimman dieetin tulokset luultavasti liittyvät rajoitetun ravinnon aiheuttamaan yleiseen kaloreiden ja turhan napostelun vähentymiseen. Ja toki maalaisjärjen rajoissa noudatettuna dieetit eivät ole pahasta, sillä eri tyylit sopivat eri ihmisille. Parhaiden laihdutus ruokavaliota saa noudatettua, ja siten tehtyä tuloksia, jos sen vaatimat ruuat ovat itselleen mieluisia, ja aikataulu jossa niitä syödään oman elämän kuvioihin sopiva.

Paastotilaan perustuvat dieetit

Aloitetaan siitä uusimmasta keto, tai ketogeenisestä dieetistä. Keto on vähähiilihydraattinen ravintosuunnitelma, joka perustuu kannattajien mukaan vähäisen hiilari määrän aiheuttamiin rektioihin kehossa, jotka tekevät siitä uskomattoman rasvanpolttokoneen. Vähäisen hiilihydraatti määrän seurauksena vartalo kuulema tuottaa ketooni nimisiä molekyylejä, niitä samoja jotka paastotessa aiheuttavat ketoosi tilan, ja elimistö alkaa ottaa lähes kaiken energiansa siihen varastoidusta rasvasta. Ketoni yhdistelmät kertovat myös aivoille että keho on kylläinen pienemmällä määrällä ruokaa. Sen kannattajien mukaan dieettiä voi jatkaa loputtomiin ilman haittavaikutuksia, ja sen seuraaminen virkistää mieltä ja auttaa noudattajaansa keskittymään.

Sallittuja ruokia keto dieetissä ovat munat, maan päällä kasvaneet vihannekset, juusto, sekä kala, liha, ja luonnosta tulevat öljyt pienissä määrin. Kiellettyjen listalla ovat hedelmät, useimmat juuri vihannekset, perunat, viljatuotteet ja makeiset. Kahvi, tee, vesi, ja pieni määrä alkoholia ovat sallittuja.

Siinä missä keto perustuu jatkuvaan osittaiseen paastoon viime vuosina suositut 5:2 ja 16:8 ruokavaliot perustuvat kehon mahdollisimman täydelliseen paastotilaan viikon, tai päivän tiettyinä aikoina. 5:2 dieetin noudattajat vähentävät kahtena päivänä viikossa syömänsä energiamäärän minimiin, naisilla tämä on 500kcal ja miehillä 600kcal. Loppu viikon dieetin seuraajat noudattavat normaalia ruokavaliota.

5:2 kuulostaa yksinkertaiselta, mutta sen seuraajien täytyy olla varovaisia hyvinvointinsa kanssa paastopäivinä. Ruuan tulee olla vähäkalorista mutta muuten ravinnerikasta. Pelkkien selleritikkujen pureskelu näinä päivinä aiheuttaa taatusti normaali elämää elävälle ongelmia. Varsinkin nuorten naisten tulee myös pitää huolta että paastopäivät eivät leviä kahta pidemmälle, ja että he syövät loppuviikon normaalisti.

5:2 dieetin kehitti ensimmäisenä Englantilainen lääkäri Michael Mosley, jonka The Fast Diet Book julkaistiin 2013. Paasto dieettien puolesta puhujat uskovat tämäntyyppisen elämäntavan auttavan aivotoiminnan vilkkaudessa, vähentävän sydän ja verisuonisairauksien riskiä, sekä laskemaan kolesteroli tasoja. Molemmilla paasto dieeteillä on jonkun verran tieteellistä todistusta niiden toimivuudesta, mutta tutkimus ryhmät ovat olleet liian pieniä ja lyhytaikaisia jotta niistä voisi täysin vetää luotettavia tuloksia.

16:8 noudattaa samaa periaatetta, mutta paasto tapahtuu päivittäin. Dieetillä olija saa syödä kohtuuden nimissä kahdeksan tunnin aikana päivittäin mitä haluavat, mutta vain kalorittomia juomia lopun 16 tunnin aikana. Suurin osa näistä kuudestatoista tunnista osuu nukkuma ajaksi, joten moni kokee paaston pitämisen helpommaksi tällä tavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa joko illallisen tai aamiaisen pois jättämistä, esimerkiksi ensimmäisen ateriansa puolilta päivin nauttivan päivän viimeiset naposteltavat sallitaan kahdeksalta illalla.