Uudemmista jooga tyyleistä suomessakin suosittua on Bikram, tai hot jooga. Lajia sai alkunsa kun alunperin Kalkutalainen Bikram Choudhury perusti jooga koulun Los Angelesiin 1974. Bikramin mielestä Kalifornialaisen jooga studion huoneet olivat lajille liian kylmiä, ja hän ryhtyi lämmittämään salejaan. Tyylissä oli tarkoituksena että huone jossa joogaa harjoitetaan on hieman kehon lämpötilaa lämpimämpi, mutta tyylin levitessä useat studiot tekivät huoneista lähes saunamaisen kuumia maksimoidakseen hikoilun. Hyvin lämmitetyllä bikram jooga salilla on useita hyötyjä harjoittajalle, hänen lihaksensa pysyvät lämpiminä, ja venyvät paremmin, se myös auttaa aineenvaihduntaa.

Meditatiivisempaa kokemusta kaipaava voi hakeutua esimerkiksi kundaliini joogan pariin. Tämän jooga tyylin tarkoitus on itsetuntemuksen kasvattaminen, stressin lievitys, ja tietoisuuden nousu. Kundaliini jooga tunnin aikana sen harjoittajat käyttävät aikaa fyysisen harjoituksen lisäksi meditaatioon, hengitysharjoituksiin, sekä käsi-, ja  sormiliikkeiden opetteluun. Toisin kuin ashtanga tunnit, kundaliini tunnit ovat aina toisistaan eriäviä, sillä asentoja ja liikkeitä on tuhansia erilaisia. Kundaliini joogan tavoin myös raja joogassa meditaatiolla on suuri osa, ja se sopii hyvin harjoittajille jotka ovat kiinnostuneet syvemmistä kysymyksistä, ja hiljentymisestä.

Vaikka joogan juuret ovat alunperin Intiassa, maailmalla on kehitetty useita tyylisuuntia jotka ottavat vaikutteita paikallisesta kulttuurista. Yin jooga on kiinalaistyyppinen harjoitus muoto, joka yhdistää joogaan chi-kungia, ja liikesarjoja monista itsepuolustus lajeista. Lajin juuret ovat kung-fu mestari Paulie Zinkin oppilailleen kehittämissä venytysliikesarjoissa, tunnit etenevät tai chi tuntien tapaan todella hitaasti, ja kussakin asennossa käytetään monta minuuttia paikoillaan.

Erikoisemmat joogan alalajit

Jooga on elävä liikunnan muoto, ja sen harrastajien kiinnostusta ylläpitämään kehitetään jatkuvasti uusia harjoitusmuotoja. Useimmat niistä tuovat lajiin jotain uutta, ja uudet kokeilut eivät ole koskaan pahasta. Suomessa syntynsä saanut erikoisuus on solar jooga, jossa luontainen auringonvalo korvataan auringonvalo lampuilla. Näiden vaikutus moninkertaistaa varsinkin talven pimeimpinä kuukausina asanoiden piristävän vaikutuksen.

Aerial, tai ilmajooga taas tarjoaa lisäsyvyyttä asentoihin painovoiman kautta. Joogaa harjoitetaan katosta roikkuvissa silkkikeinuissa, joiden korkeutta on helppo muuttaa itselleen sopivaksi. Keinut auttavat asentojen oikeaoppisessa asettamisessa, ja tekevät varsinkin käsilläseisontaharjoituksesta huomattavasti helpompaa. Tuntien aikana pääsee usein myös tuomaan esille sisäisen apinansa akrobaattisten temppujen kautta, mutta pääpaino ei ole vauhdikkaassa poukkoilussa, joten tunnit sopivat kaikille aloittelijasta eksperttiin.

Viimeaikainen tulokas on myös SUP-jooga, jota harjoitetaan meren tai järven laineilla, SUP-laudan päällä. SUP joogatunti tarjoaa harrastajalle uuden rauhallisen ympäristön, jossa aaltojen liplatus auttaa meditatiiviseen tilaan päätymiseen. Laudan keinuminen vedenpäällä, ja tämän aiheuttama epävakaus, laittaa joogan harrastajan ottamaan lihakset teho käyttöön. Tasapainon jatkuva etsiminen pakottaa keskittymään hetkeen, ennemmin kuin seuraavan viikon ostoslistaan, omalta osaltaan syventäen meditaatiota.

Maailmalla suosittuja ovat myös erinäköiset jooga fuusio tunnit. Amerikasta lähtöisin oleva yogalates yhdistä joogan ja pilateksen liikunnalliset puolet, keskittyen joogaa enemmän syvienlihasten kunnossa pitoon. Tuntien aikana käytetään apuvälineitä, kuten jumppa kumi lenkkejä ja tiiliä, lisäämään lihastyön vaatimuksia.

Oli jooga lajisi mikä tahansa, lajilla on suuri määrä todistettuja myötäisiä terveysvaikutuksia. Meditaatio ja liikunta nostavat stressinsietokykyä, ja on jonkun verran todistus aineistoa että ne auttavat myös masennuksen hallinnassa. Lisääntynyt venyvyys, ja nivelten lisääntynyt liikunta auttaa särkyjen ja kipujen poistossa, ja aktiivisemmat jooga tyylit nostavat lihaskuntoa, ja vähentävät painoa. Joogan on myös todettu alentavan verenpainetta, ja auttamaan paniikkihäiriöstä kärsiviä henkilöitä. Joogaa ei ole pakko lähteä myöskään harrastamaan salille, vaan netistä löytyy monia alkeiskursseja joilla harrastuksen voi aloittaa oman kodin rauhassa.