Kasvisruokavalio

0 Comments

Kokonaisvaltaiseen tai osittaiseen kasvisruokavalioon päätyminen on yleistynyt länsimaisten ihmisten keskuudessa viime vuosikymmeninä. Syitä kasvisruokavalion noudattamiseen on useita. Yleisimpiä päätökseen johtavia syitä ovat painonpudotus, terveydelliset syyt, tuotantoeläinten kohteluun liittyvät eettiset ongelmat, henkiset ja uskonnolliset syyt, sekä yleinen huoli ympäristön suhteen.

Kasvispitoista ruokailua voi harjoittaa eri asteissa, ja ympäristön kannalta jo yhden kasvisruokailupäivän pitäminen auttaa kovasti. Osa kasvispainotteisista ruokailijoista on ok munien ja maitotuotteiden kanssa, kun taas toiset eivät käytä ollenkaan tuotteita joiden valmistamiseen on käytetty eläinkunnan mitään osaa.

Eri kasvissyöjien tyypit lajitellaan heidän hyväksymiensä ruoka-aineiden mukaan. Yhteistä kaikille on että he eivät syö eläinten lihaa. Pescaterianiksi lasketaan henkilö joka syö kalaa, ja usein meren eläviä, mutta ei nisäkkäistä saatuja lihatuotteita, ja vaikka tämä on rajoittunut dieetti, ja auttaa myös ympäristöä, sitä ei oikeaoppisesti lasketa kasvissyönnin osa-alueeksi. Lakto-ovo-vege syö maito tuotteita ja kananmunia, tämä on monelle helpoin tapa aloittaa kasvissyöjäksi kääntyminen, ja tekee elämästä helpointa niille kasvissyöjille jotka päätyvät usein illalliskutsuille tai ravintolaan. Osa kasvissyöjistä päättää myös jättää joko maitotuotteet tai munat pois ravinnostaan, ja heitä kutsutaan joko nimityksellä ovo-vege, tai lakto-vege. Täysi kasvissyöjä ei syö munia, maitotuotteita, lihaa, tai kalaa, mutta saattaa käyttää muita eläinkunnan tuotteita, kuten hunajaa, silkkiä, ja nahkatuotteita. Kaikista rajoittavin kasvisruokailun tyyli on veganismi. Oikeaoppisesti täysi vegaani ei syö, tai käytä päivittäisessä elämässään, mitään eläinkunnan tuotteita.

Top view of a colorful spring salad on rustic wood table. The ingredients included in the salad are lettuce, radicchio, spanish onion, black olives, capers, broccoli, bell pepper, walnut and goat cheese. The salad is served on a wood plate and a fork is beside it. A pepper grinder is tilted coming from the upper-right side of the frame and a textile napkin is at the lower-left of the frame. DSRL studio photo taken with Canon EOS 5D Mk II and Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM Telephoto Zoom Lens

Kasvissyöjiä palvellaan monipuolisesti useissa isommissa ravintoloissa näinä päivinä, ja ruokalistoilta löytyy useita vaihtoehtoja. Myös vegaaneille löytyy monista paikoista vaihtoehtoja, mutta intohimoisimmat aatteen kannattajat usein ruokailevat paikoissa joiden keittiössä ei valmisteta lainkaan eläinkunnasta peräisin olevia ruokia.

Kaikenasteiset vege ruokavaliot voivat olla täysin terveellisiä, kunhan niiden noudattaja pitää huolta että hän saa kaikki tarvittavat vitamiinit ja mineraalit ruuastaan, tai lisävitamiinien kautta. Vaikka kasviksien kautta voi helposti saada täysinäisen ruokavalion, sitä kannattaa hieman ajatella, sillä pelkän pastan, perunoiden ja peruskasvisten syönnillä puutoksia saattaa helposti esiintyä rauta, kalkki, B12 a D-vitamiini arvoissa. Myös proteiinin saantia tulee miettiä, sillä suurin osa länsimaisen ruokavalion proteiinista tulee eläinperäisistä aterioista. Kasvisruokailijat voivat lisätä soija tuotteita, herneitä. pähkinöitä ja papuja ruokaansa, sillä näillä on kaikilla korkeat ravintoarvot. Ylipäätään kasvisruokavalion noudattaminen ei tarkoita pelkästään lihan jättämistä pois ruokavaliosta, vaan se pitää korvata ravintorikkailla tuotteilla. Tämä vaatii aterioiden tarkempaa suunnittelua, mutta nykypäivänä kaupasta löytyy myös useita prosessoituja lihankorvikkeita kiireisen ihmisen elämää helpottamaan.

Kasvisruokailun toinen puoli

Kasvisruokailua aloittaessa kannattaa miettiä henkilökohtaisia syitään, ja muuttaa koko käytöstään niitten mukaiseksi. Painon pudotuksen vuoksi lakto-vegeksi ryhtynyt henkilö, joka korvaa lihatuotteet leivällä, juustolla, ja pastalla kermaisissa kastikkeissa, ei varmasti pääse kovin helposti tavoitteeseensa.

Vegaani joka noudattaa ruokavaliota eettisten periaatteiden vuoksi ei välttämättä toimi maailmaa parantavalla tavalla, jos hän ei kiinnitä käyttämiensä ruokien alkuperään huomiota. Jos hän ostaa kaupasta halvimpia merkkejä ja jättäen huomioimatta reilun kaupan kahvin, eettisesti tuotetun soijan, ja ruokiensa tekemät lentokilometrit, hänen hiilijalanjälkensä, ja biosfääreille aiheuttamansa vahinko saattaa olla korkeampi kuin kotimaisia tuotteita suosivan lihansyöjän.

Ei tietenkään ole väärin että henkilökohtaisista syistä jätetään liha, kananmunat tai maito pois ravinnosta, mutta jos näin tekee vain ja ainoastaan vastalauseena tehotuotantoa vastaan, kannattaa miettiä voisiko toisinkin toimia. Pieniä määrää luonnollisissa oloissa kasvatettuja eläintuotteita syövä tukee paikallista pienmaatila toimintaa, ja näin mahdollistaa tämän yritysmuodon elossa pysymisen. Pientuottajien tuotteet ovat hieman kalliimpia, mutta tätä voi tasapainottaa kulutuksen vähentämisellä.