Miten treenata notkeutta?

0 Comments

Paljon urheileville oman notkeuden treenaaminen on erittäin tärkeä osa urheilua. Venyttely jokaisen urheilusuorituksen jälkeen onkin erittäin tärkeä tapa pitää keho joustavana ja hyvinvoivana. Venyttely antaa ilmaa lihaksille ja laittaa veren kiertämään. Ilman riittävää venyttelyä keho kangistuu helposti, jolloin saattaa olla vaikea hoitaa edes normaaleja arkisia asioita ja kyykistyminen tuntuu erittäin vaikealta. Tällöin onkin ajankohtaista ruvet harjoittamaan omaa joustavuutta ja notkeutta. Notkeuden treenaaminen tekee kehomme joustavammaksi, jolloin olomme tuntuu paremmalta. Se pitää kehomme hyvinvoivana ja verenkiertomme liikkeellä. Kun verenkiertomme on liikkeellä, tunnemme olomme paljon kevyemmäksi ja paremmaksi. Venyttely ja notkeuden treenaaminen onkin usein myös paras lääke erilaisiin lihasvaivoihin ja kehon särkyihin. Esimerkiksi venyttelevä jooga saattaa usein olla kaikkein helpoin vaiva selkäkipuihin ja moni selkäkivuista kärsivä onkin saanut avun joogasta.

Vinkit notkeuden treenaamiseen

Notkeuden treenaamisen aloittaminen onkin erityisen helppoa ja sen aloittaminen ei vaadi paljoa. Harjoittelun voi aloittaa jopa ihan vain kotona muutaman minuutin aamuvenyttelyllä, jolloin kiireisessä aikataulussa, siihen ei tarvitse varata paljoa aikaa. Ja mikä olisikaan parempi tapa aloittaa päivä, kun venyttelemällä. Silloin saa veren kiertämään kehossa heti aamusta. Se on oiva tapa aloittaa aamu, jolloin keho myöskin herää paljon helpommin tulevaan päivään ja päivä meneekin yllättävästi paljon nopeammin. Aloittaminen on kuitenkin usein se kaikkein vaikein askel kaikessa, kuten venyttelyssäkin. Olemmekin koonneet tähän muutaman vinkin, jolla venyttelyn aloittaminen onnistuu helpommin. Aloittamisen jälkeen on helppo jatkaa ja vaikutukset kehossa huomaa jopa yllättävän nopeasti.

Miten treenata notkeutta?

Kuten mainittiinkin, niin venyttely on paras aloittaa aamulla. Tällöin voi laittaa herätyskellon soimaan 5 minuuttia aikaisemmin, jolloin aamun kerkeää aloittaa pienellä venyttelyllä. Aamulla venyttelyssä on sekin hyvä puoli, että alussa ei tarvitse edes nousta sängystä ylös, jos se tuntuu haastavalta. Venyttelyn voi ensimmäisillä kerroilla tehdä sängystä käsin, jolloin myös sängystä ylös nouseminen tuntuu helpommalta. Aloita venyttelemällä itsesi mahdollisimman pitkäksi jolloin saat herätyttä koko kehon. Tämän jälkeen nouse istuma asentoon ja venyttele jalat. Sängyssä venyttelyssä on myös se hyvä puoli, että keho uppoaa patjaa, jolloin notkeutta ei tarvita aluksi niin paljoa. Istuma-asennossa pidä jalat soisissaan ja suorassa eteenpäin. Tämän jälkeen korota käden varpaisiin. Pidä asennossa 30 sekuntia ja yritä venyttää jatkuvasti millimetrejä eteenpäin. Tämän jälkeen koukista jalat ja avaa ne sivuille. Paina polviasi mahdollisimman paljon alaspäin. Pidä tässäkin asennossa 30 sekuntia. Tämän jälkeen laita toinen jalka koukistettuna toisen jalan yli toiselle puolelle, pyri saamaan polvi mahdollisimman lähelle kehoa. Työnnä kädellä jalkaa toiselle puolelle. Tee tämä molemmille jaloille taas 30 sekunnin ajan. Tämän jälkeen jalat onkin venytelty, joten voi aloittaa venyttelemällä käsiä. Aloita käsien venyttely laittamalla toinen käsi eteen. Ota toisella kädellä tästä kädestä kiinni ja vedä se mahdollisimman lähelle kehoa. Toista molemmille käsille. Tämän jälkeen nosta käsi koukussa pään yli ja vedä toisella kädellä kättä toiselle puolelle. Toista tämänkin molemmille käsille. Pidä kaikissa asennoissa vähintään, 30 sekuntia, jolloin venytyksellä on vaikutus lihaksiin ja veri kerkeää lähteä kiertämään.

Vinkit notkeuden treenaamiseen
Vinkit notkeuden treenaamiseen

Tämän jälkeen kädetkin on venyteltynä, joten on aika venytellä selkä ja vatsalihakset. Tämä onkin kaikkein yksinkertaisin venytys. Istu sängyllä polvien päällä ja kyyristä selkä notkoksi povien päällä. Yritä saada kädet niin pitkälle kun mahdollista. Pidä 30 sekuntia, jonka jälkeen avaa polvet ja nosta yläkeho käsien avulla ylös. Tällöin mahakin pääsee venymään.