Se mitä syömme, on mitä olemme. Kaikille ihmisille ei ole helppoa syödä terveellisesti. Tuntuu, että aikaa ei siihen ole ja ylipäätään jaksamista tehdä ja nähdä vaivaa syömiseen niin paljoa.

Terveellinen ruoka on myös erittäin kallista ja siksi siihen ei moni pysty sitoutumaan. Luomutuotteet ja terveystuotteet kun tuppaavat tyhjentämään lompakon ihan huolella. Erilaisissa terveyskaupoissa vierailun kautta kuitenkin voi ainakin vähintään lisätä jotakin terveellistä omaan ruokavalioonsa ja kun keskittyy ihan yksi kerrallaan pieniin juttuihin voi yhtäkkiä huomatakin, että terveellisesti syöminen ei sitten kuitenkaan vaatinutkaan niin paljon ponnistuksia tai panostusta. Toki jos koko ruokavalionsa heittää ympäri kerrasta, ero on suuri. Mutta hiljaa hyvä tulee niin kuin monessa muussakin asiassa oli se sitten terveyteen tai mihin tahansa muuhun asiaan liittyvä juttu.

Mistä aloittaa

Terveellisessä syömisessä tärkeintä on aloittaa siitä, että ottaa selvää ja tutkii hieman mitä ravinto keho tarvitse. Sen jälkeen voi alkaa hiljalleen katsomaan omasta ruokavaliostansa, mitä siihen tulisi lisätä ja mitä ottaa pois, jotta keho saisi juuri oikean määrän tarvitsemiansa ainesosia. Keho tarvitsee muun muassa proteiinia. Proteiini on lihasten polttoainetta, ilman sitä lihaksemme ei voisi kasvaa tai kehittyä. Ja pitkään proteiinia liian vähän syöneen kehossa alkaa tapahtua muutoksia niin, että proteiinin vähäisyys alkaa vaikuttamaan lihasmassaan sitä pienentäen. Elimistömme tarvitsee proteiinin lisäksi kolmea muuta perusravintoainetta toimiakseen. Ne ovat proteiinin lisäksi rasva, hiilihydraatit ja ravintokuitu. Elimistömme toimii energialla ja sitä energiaa saa proteiinista, rasvasta ja hiilihydraateista. Hiilihydraattia tarvitsevat eniten aivot toimiakseen ja lihakset ja rasvaa tarvitsee koko kehon kaikki osat. Kuidun tarkoitus kehossa on pitää huolta, että ravinto imeytyy ja ruuan sulatus toimii. Rasvaa on kolmea erilaista. On tyydyttyneet, kertatyydyttymättömät ja monityydyttymättömät rasvat. Rasvahappoja on kaikissa soluissamme ja siksi ne ovat meille elintärkeitä. Ne auttavat ravinteiden imeytymisessä ja liittyvät hormonien ja entsyymien tuotantoon. Proteiini taasen on aminohappoja. Ne ovat elimistössä veressä ja kaikenlaisissa rakenteissa. Lihasmassan säilyttämiseksi ja uusien kudosten kasvatusaineeksi proteiinia tarvitaan ainakin 1 gramma per painokilo. Urheilijoilla määrä on reilusti enemmän. Kuivatut pavut ja kikherneet ovat hyvä proteiinin lähde, samoin linssit, maapähkinät, herneet ja mantelit. Hiilihydraatit ovat ravintoa keholle Tunnetuimmassa muodossaan hiilihydraatti on tärkkelystä, jota saa muun muassa riisistä ja perunoista. Ravintokuitukin on hiilihydraatteja, mutta se on imeytymätön ja siksi käsitelläänkin nyt erikseen. Hiilihydraatti on siis energianlähde keholle ja fyysisestä sekä henkisestä rasituksesta riippuen tarpeemme ovat sille yksilöllisiä. Ravintokuitu siis myös on hiilihydraatti, mutta eroaa siten muista, että se ei elimistöön niinkään sula. Kuitua on viljoissa, kasviksissa ja hedelmissä runsaasti samoin kuin esimerkiksi siemenissä, joiden kuitu on liukenevaa. Eläinperäisissä tuotteissa ei ole kuitua ollenkaan. Avokado on yksi hyvä kuidun lähde hedelmistä ja marjoista ja linsseissä sekä lehtikaalissa on myös kuitua runsaasti. Kuidun saamisen on todettu ehkäisevän syöpää ja se parantaa kolesteroli arvoja, se pitää myös kehon kylläisenä ja siksi siitä on hyötyä painonhallinnassa. Suolistobakteerit suolistossa saavat ravintonsa kuiduista, joten suolistolle kuitu on varsinkin tärkeää. Se on myös hyväksi sulatukselle ja pehmittää sen toimintaa sekä vauhdittaa sitä. Voidaan ajatella mielikuvallisesti, että rasvat ovat auton öljyt ja hiilihydraatit sen polttoainetta. Proteiini on sen liikevoimaa ja puhdasta työntövoimaa ja kuitu sen iskunvaimentimet sekä renkaat.  

Mistä aloittaa