Treenaaminen painonpudotuksessa

0 Comments

Suomessa on alkanut esiintyä yhä enemmän ylipainoisuutta. Jo joka viides suomalainen on ylittänyt ylipainon rajan ja tämä luku on todella huolestuttava. Onneksi monet ovat kuitenkin heränneet ylipainon vaaroihin ja siihen halutaan muutos. Tätä muutosta ei voi kuitenkaan tehdä vain ruokavaliomuutoksilla, vaan liikunta on erittäin tärkeä osa painonpudotusta. Ja plussana vielä se, että se parantaa samalla kokonaista hyvinvointia ja terveyttä.

Painonpudotuksen aloittaminen voi olla stressaava tilanne. Lehdet ja mainokset syöttävät meille joka päivä erilaisia ruokavaliovinkkejä, ihmelääkkeitä ja painonpudotuskuureja. Ei ihme, että pää menee sekaisin, kun kaikista näistä pitäisi valita itselle sopiva keino painonpudotukseen. Kuitenkin kaikkein luonnollisin ja paras keinoa painonpudotukseen on ryhtyä siihen pienin, mutta määrätietoisin askelein ja yhdistämällä sekä ruokavalio että liikunta.

Monesti ongelma onkin juuri liikunnan puutteessa. Painokin on voinut alun perin alkaa kertymään vain sen takia, että liikunnan saaminen on ollut liian vähäistä. Kiireinen työ ja muutenkin hektinen elämänmeno ei nykyään jätä paljon aikaa ylimääräiselle liikunnalle. Työpäivän jälkeen sitä on täysin puhki ja kotiin tullessa haluaa vain levähtää sohvalla. Ruoanlaittokin vaatii energiaa mitä ei ole ja siksi tulee helpolla syötyä epäterveellistä pikaruokaa.

laihtuminen ohjelmia

Parasta painonpudotusta on hitaasti tapahtuva, mutta tehokas ohjelma. Painonpudotus on päätös, jossa täytyy pysyä ja joka täytyy suorittaa loppuun asti. Sen aloittaminen voi olla prosessi, joka täytyy ensin käydä itsensä kanssa läpi. Kannattaa kuitenkin unohtaa mainoksien ihmelääkkeet ja erikoiskuurit. Parasta on oikein ruokavalion ja liikunnan yhdistäminen. Vielä parempi jos liikuntaan on käyttää jonkun verran rahaa ja tekee sen ammattilaisen avustuksella.

Liikunnan ei tarvitse olla mitään superrääkkiä. Painonpudottajan tavoite harvoin on tulla huippu-urheilijaksi. Tärkeämpää on yhdistää sopiva liikkuminen sopivaan ruokavalioon. Nämä kaksi asiaa oikein tehtynä johtavat todella hyviin painonpudotus tuloksiin. Mitään ihmelääkkeitä ei tarvita. Ei myöskään kannata alussa ottaa turhia paineita viitenä päivänä viikossa tehtävästä kuntosalitreenistä, jopa puolen tunnin kävelylenkki kerran viikossa on erittäin hyvä tapa aloittaa liikunnan harrastaminen.

Liikunta kannattaa ottaa osaksi jokapäiväistä elämää. Vaikka usein miellämmekin sen kuntosalilla tai jossain muussa liikuntapaikasta tehtäväksi treeniksi, voi päivään mahduttaa monta erilaista hyötyliikunnanmuotoa. Kannattaa miettiä onko mahdollista esimerkiksi kävellä töihin, käyttää portaita hissin sijaan tai ihan vaan vaikka kävellä ympyrää puhelimessa puhuessa. Töihin mennessä voi auton jättää vähän kauemmas tai jäädä bussista pois aikaisemmin, jotta matkaan jää edes vähän kävelyn osuutta.

Personal trainerin käyttö

Etenkin jos painonpudottaja ei ole koskaan oikein harrastanut säännöllistä liikuntaa, ei ole hyväksi aloittaa sitä liian rankasta. Paikkojen kipeytyessä, kiinnostus liikuntaa kohtaan voi myös hyytyä aika nopeasti. Personal trainer eli henkilökohtainen treeniohjaaja on erinomainen valinta liikuntaa aloittelevalle painonpudottajalle. Monet kuntosalit tarjoavat personal trainerin palveluita. Hinnat vaihtelevat paljon, mutta palvelua voi muokata oman budjetin mukaan.

Parasta personal trainerin käytössä on se, että saat kaikki tarvittavat ohjeet ja neuvot, miten treenata oikeaoppisesti ja tehokkaasti. Personal trainer osaa laatia täydellisen treenisuunnitelman, jota noudattamalla päästään hyviin tuloksiin tehokkaasti. Yleensä myös ruokavalion suunnittelu kuuluu ohjelmaan. Personal trainerit ovat todella hyviä tsemppaamaan treenissä ja he auttavat säilyttämään motivaation liikuntaan.

Kun alkukankeudesta pääsee eroon, voi treenaamista lisätä ja täten päästä entistä parempiin tuloksiin. Loppujen lopuksi painonpudotuksessa motivaatio on kaikkein tärkeintä. Kun tekee itselleen päätöksen, että suorittaa homman alusta loppuun ja painaa sitä sisulla eteenpäin, niin voi olla varma, että tulokset näkyvät kovan työn tehtyään. Hyviä treenihetkiä ja tsemppiä painonpudotukseen.