Venyttely ja lämmittely

0 Comments

Monipuolinen urheilu on tärkeää ihmiskeholle ja yksi sen tärkeimmistä osista on oikeanlainen lämmittely ennen harjoitusta ja venyttely harjoitusten jälkeen.

Nämä kaksi asiaa auttavat pitämään lihakset kunnossa ja estävät niiden vahingot. Ilman näitä kahta asiaa lihas ei pääse valmistautumaan tai palautumaan riittävästi seuraavaa urheilusuoritusta varten. Riittävä lämmittely auttaa lihasta ja kehoa valmistautumaan tulevaan urheiluun. Tämä onkin erittäin tärkeää, jotta vältytään erilaisilta vahingoilta ja saadaan keho valmistettua tulevaan suoritukseen. Kuvittele vaikka, että sinut herätetään keskellä yötä ja laitetaan laskemaan matikkaa. Aivosi tuskin toimivat tässä tilanteessa kovin nopeasti ja se saa enemmänkin aivosi hämilleen tilanteesta. Tämä sama toimii lihaksiin, jos lihakset laitetaan suoraan kovaan suoritukseen, ilman minkäänlaista valmistautumista. Saa tämä lihakset vain hämilleen koko tilanteesta, joka taas aiheuttaa suuren riskin repeytymiselle. Lämmittely antaa lihaksille enemmän joustavuutta, joka taas on tärkeää urheilun aloittamisessa. Tällöin lihakset ovat lämpimät ja liikkuvat, jolloin urheilun tekeminenkin sujuu helpommin. Toinen tärkeä asia on taas urheilun jälkeinen venyttely. Tämä auttaa lihaksia palautumaan suoritetusta urheilusta, joka taas estää lihasjumien tulemisen. Se usein myös auttaa maitohappojen laannuttamisessa kovan juoksusuorituksen jälkeen ja palauttaa lihaksen alkuperäisiin asentoihinsa. Venyttely edistää lihasten liikkuvuutta, joka taas estää urheilun mukana tulevaa kankeutumista. Kehonrakentajille venyttely on myös erittäin tärkeää, nimittäin se auttaa kasvattamaan lihaksia. Kasvaessaan lihakset venyvät ja tarvitsevat tilaa, jota tuotetaan venyttelyn avulla. Pitää kuitenkin muistaa, että lämmittely ja venyttely eivät ole samoja asioita eikä niitä saa sekoittaa keskenään. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa, joilla on myös aivan eri tehtävät lihasten hyvinvoinnissa. Niiden sekoittamisella saattaa olla myös petollisia vaikutuksia lihasten hyvinvointiin. Esimerkiksi venyttely ilman lämmittelyä tai lämmittelyksi saattaa aiheuttaa lihasrepeytymiä tai lihasten paikaltaan lähtemisen. Tähän syy on yksinkertainen. Kylmänä lihas ei ole venyvä, joten pakotettuna venytetyllä lihaksella on iso riski revetä. Toisaalta lämmittelyn sekoittamisella ei ole mitään vakavia vaikutuksia, vaikka sen tekisikin urheilun jälkeen. Siitä ei vaan saa venytyksestä saatavia hyötyjä lihasten toipumisessa, joten loputtomasti venyttelyn korvaaminen lämmitetyllä aiheuttaa lihasten kankeutumisen ja pidentää niiden palautumisaikaa.

Venyttelyn ja lämmittelyn yhdistäminen

Nämä kaksi osa-aluetta on kuitenkin halutessaan mahdollista yhdistää. Silloin lämmittely tehdään venyvin liikkein, jolloin lihas venyy ja lämpenee samanaikaisesti. Tämä onkin usein kaikkein hyödyllisin muoto urheilun aloittamiselle, jolloin urheilusuorituksesta saa parhaimman tehon irti venyvien lihasten ansiosta. Tällöin tätä kutsutaan staattiseksi venyttelyksi, jolloin venytykset ovat hyvin nopeita ja liikkuvaisia, mutta ei kovin venyttäviä. Tämän tarkoituksena ei ole kuitenkaan venyttää itseään äärirajoihin vain antaa pieni venytys jokaiselle lihakselle samalla kuin suorittaa lämmittelyn. Tämä myös usein vähentää niveliin tulevia vammoja, kuten yleistä polvivammaa.Tähän voi esimerkiksi käyttää erilaisia joustavia liikkeitä, jotka toimivat molemmin puolisesti. Tässä muutamia vinkki, joilla molemmat onnistuvat saman aikaisesti.

Venyttelyn ja lämmittelyn yhdistäminen

Jalannostot ovat erittäin monipuolinen liike jota voi oikeastaan tehdä miten päin tahansa. Tällöin tarkoituksena on nostaa jalkoja vuorotellen tai samanaikaisesti kohti kattoa. Tätä liikettä voi oikeastaan tehdä miten päin tahansa, jotka kaikki venyttävät ja harjoittavat eri lihaksia. Venyttävänä tekijänä on, kun jalkoja nostetaan joka kerta hieman korkeammalle.Käytä kuminauhaa. Kuminauha on erittäin monipuolinen väline urheilussa ja sillä onnistuu myös alkulämmittelyt, että venyttelyt. Kuminauhalla saa tehtyä vaikka kuinka paljon erilaisia liikkeitä, joten sen käytössä pelkkä mielikuvitus on rajana. Tähän toimii myös jumppapallo, jolla saadaan helposti venytettyä selkä ja vatsalihakset.