Venyttely osana treenaamista

0 Comments

Venyttely ei välttämättä ole kaikkein jännittävin osa treenaamista, mutta joustavuuden harjoittelu on yhtä tärkeää.

Joidenkin venytysharjoitusten sisällyttäminen harjoituksiisi auttaa sinua parantamaan joustavuutta, vähentämään kireyttä ja lopulta tehostamaan ja parantamaan harjoituksiasi. Tiukat lihakset voivat aiheuttaa kohtuutonta rasitusta lihaksille normaalin päivittäisen toiminnon aikana. Kun ikääntymme, lihaksemme lyhenevät ja ovat vähemmän joustavia. Meidän on otettava aktiivinen rooli lihastemme pituuden ylläpitämisessä ja parantamisessa, jotta voimme edelleen nauttia treenaistämme ilman kipua.On totta, että venyttely ei ole hohdokasta eikä kovin kovaa treenaamista, eikä se luultavasti anna sinulle samaa tunnetta kuin juoksu tai HIIT-tunnit. Se on epämiellyttävää ja vie aikaa, joten ihmiset eivät halua tehdä sitä. Kun teet töitä, jotka sopivat lihaksille (mikä lyhentää niitä) ja koskaan venyttävät (pidentävät) niitä, lihakset päättyvät epätasapainoon. Kehon epätasapaino lisää loukkaantumisriskiä, ​​koska ne voivat aiheuttaa joidenkin lihasten ja nivelten liiallisen kompensaation muille, jotka ovat liian tiukasti kiinni. Tämä johtaa rasituksiin ja epämukavuuteen. On parempi käyttää sanaa liikkuvuus joustavuuden sijasta. Venyttely on tärkeä osa jokapäiväistä elämää. Liikkuvuuden parantaminen helpottaa päivittäistä toimintaa – voit liikkua vapaammin: kenkien sitomisesta, kävelemällä portaissa, poimimalla lapsi lattialta tai jopa vain nousemalla sohvalta. Onneksi joustavuuden ja liikkuvuuden parantaminen ei ole vaikeaa. Se vie vain vähän aikaa. Yritä lisätä joustavuutta lievittääksesi lihasjännitystä ja lisätä liikkuvuutta, jotta voit liikkua sekä kuntosalilla ja elämässä vapaammin.

Vinkkejä strategiseen venyttämiseen

Eri venytysmenetelmät saavuttavat erilaisia ​​tuloksia. Ymmärtäminen, miten tietyt tulokset saavutetaan, auttaa sinua lähestymään venyttelyä strategian mukaisesti, joka on myös omien tarpeiden mukainen. Esimerkiksi harjoituksen etenemisvaiheiden tulisi näyttää erilaisilta kuin harjoituksen jälkeiset vaiheet. Hyödynnä venyttelyharjoituksia parhaiten käyttämällä näitä vinkkejä:

Vinkkejä strategiseen venyttämiseen

Ensiharjoitus: venyttely treenaamisen valmistelemiseksi

Kevyt venytys auttaa sinua liikkumaan hyvin, tuntemaan olonsa mukavaksi ja vähentämään jäykkyyttä. Keskity valmistelemaan nykyistä joustavuuttasi ja liikuntamahdollisuuksiasi harjoitusta varten, ei luo uutta joustavuutta. Pidä vain muutaman sekunnin ajan ennen harjoitusta. Vaahtorullaa tai käytä palloa jalkoihin ja kaikkiin muihin kehon osiin, jotka sitä tarvitsee. 8-12 rullausta riittää lämmittelyyn. Suorita pitkiä, syviä venytyksiä. Muista, että suurella liikkeellä on suuri vastus. Heti intensiivisen venytyksen jälkeen sinulla ei ole täydellistä hallintaa. Olet enemmän kuin lapsen peura, joka oppii kävelemään. Kun tavoitteena on lisätä joustavuutta, pidä venytyksiä vähintään 60 sekuntia. Lyhyet venytykset saattavat vaikeuttaa aivojen ja kehon signaalien toteutumisen, eikä venytyksen täyttä potentiaalia saavuteta. Venytä aamulla, kun olet jäykkä. Venyttely lämpimänä on parasta. Voit kohdistaa joitakin sidekudoksia vaikeasti saavutettavissa paikoissa venyttelyn avulla. Tämä johtuu siitä, että kehosi suosii joustavimpia pisteitä. Huomaa, että voit tuntea rajoituksia tiettyjen kehon osien suhteen. Olemme jokainen erilaisia. Jokainen päivä on myös erilainen. Huonosti nukutun yön jälkeen keho voi olla jäykempi, vaikka eilen keho tuntui olevan joustava. Pidä pitkät, staattiset venytykset – mutta ole lempeä. Työskentele perusvenytysten kanssa, jotka ulottuvat aamurutiiniin kuten eteenpäin taittuvat, istuvat, makaavat, vinosti harjoitettavat tai vaikka makuultaan suoritettavat kaulan venytykset ja kyynärvarren venytykset. Aamun venyttely tekee ihmeitä lämpenemisen nopeuttamiseksi myöhemmin päivällä tai illalla. Vaahtorullaa tai käytä palloa syvälle kireään lihakseen tai kohtaan. Pidä vaahtorulla kiinni alueilla, jotka tarvitsevat ylimääräistä huomiota, ja käytä tätä menetelmää lihasten pidentämiseksi ja lämmittelyyn.