Venyttelyn salat

0 Comments

Venyttelyn tulisi kuulua jokaisen ihmisen perusrutiineihin, sillä sen hyödyt puhuvat puolestaan. Venyttely liitetään usein urheilusuorituksiin, mutta venyttelyllä on useita terveyshyötyjä myös itsenäisenä harjoitteluna.

Venyttelyllä on tärkeä rooli ihmisen liikkuvuuden ylläpitämisessä ja parantamisessa. Liikkuvuus on erityisen tärkeä useissa urheilulajeissa, mutta myös tarpeellista jokapäiväisissä arkiaskareissa. Venyttely auttaa myös erilaisissa lihasjumeissa, kuten epäergonomisista työasennoista johtuvissa niskavaivoissa. Lisäksi sen avulla voidaan ennalta ehkäistä useita rasituksesta johtuvia lihastenkipu ja kireystiloja. Erilaisia venyttelyjä omana harjoituksenaan esiintyy erityisen paljon muun muassa joogassa. Tässä tavoitteena on nimenomaan kehon liikkuvuuden, notkeuden ja venyvyyden paranemin, mutta myös muun muassa syvien vatsalihasten harjoittaminen sekä ennen kaikkea mielen rentouttaminen. Jooga tunnilla huomaa nopeasti oman tasonsa, katsellessa kuinka jooga opettajan jalka nousee tikkusuorana korkeuksiin samalla kuin itselle koko asennossa pysyminen tuottaa hankaluuksia. Jokainen perusterve ihminen voi venytys harjoituksilla saavuttaa ihmeitä. Oletko koskaan seurannut pieniä taaperoita, jotka taipuvat kaiken maailman asentoihin. Vähitellen vanhetessa liikerajamme pienenevät, koska emme enää liiku samoin kuin taaperot ja näin pikkuhiljaa jäykistymme. Erityisesti elämäntapamme sekä työtehtävämme vaikuttavat kehomme ryhtiin sekä liikkuvuuteen. Tutkitusti istumatyö on erityisen haitallista liikkuvuuden sekä ryhtimme kannalta ja tämän tyyppistä työtä tehneet varmasti kokevatkin juuri eniten erityisesti niskahartia seudun kipuja. Ihanteellisinta kehomme kannalta olisi, jos säilyttäisimme samanlaisen liikkuvuuden kuin taaperot, jopa läpi elämän.

Kuinka aloittaa venyttely?

Aloita venyttelyt varovaisesti. On hyvä tehdä jonkinlaista kevyttä jumppaa/lämmittelyä ennen varsinaista venyttelyä välttääksesi kipuja tai jopa revähdyksiä. Venytyksen ei kuulu sattua, vaikka se voikin tuntua alkuun epämiellyttävältä. Aloita venyttelyt vähitellen ja huomioi mitä lihasta venytät, jotta muistat huolehtia myös vastalihaksen venyttelystä. Onkin hyvä pitää esimerkiksi päiväkirjaa venyttelyistä, sillä muuten valitettavan usein jää venytykset kokonaan tekemättä. Internetistä löydät useita erilaisia ”itsehoito” oppaita sekä videoita, joiden avulla venyttelyn aloittaminen on helppoa. Lisäksi useat kuntosalit sekä esimerkiksi jooga salit ovat helppotapa aloittaa venyttely. Mikäli tuntuu että aika ei riitä ylimääräiselle harrastukselle muista, että venyttely ei aina vaadi urheiluhousuja ja opetusvideoita, vaan voit venytellä aivan niin kuin hyöty liikkuakin eli esimerkiksi bussia odotellessa tai illalla Netflixin parissa.

Venyttelyt käytännössä

Venytykset voidaan jakaa karkeasti kolmeen erilaiseen venytykseen. Ennen urheilusuoritusta tehtäviin hyvin lyhyt kestoisiin venytyksiin. Heti suorituksen jälkeen tehtäviin hiukan pidempiin venytyksiin sekä palauttavaan venytykseen, joka olisi hyvä suorittaa muutama tunti suorituksen jälkeen. Lisäksi erikseen tietenkin mainittavat hoitavat, rentouttavat sekä liikkuvuutta lisäävät lihashuollot, joissa erilaiset venytykset hoitavat suurta roolia. Venyttelyä varten voi hankkia erilaisia apuvälineitä, kuten kuminauhoja, kinestetiikka palloja tai remmejä, mutta voit toteuttaa venyttelyä myös täysin ilman välineitä.

Onko venyttelystä haittaa?

Venytyksistä ei oikein tehtynä ole mitään haittaa. On kuitenkin hyvä muistaa kuunnella kehoaan venytellessä. Välillä venyttely vaatii kärsivällisyyttä ja kehityksen odottelu voi olla välillä turhauttavaa. Venyttely on kuitenkin hyvin palkitsevaa, sillä säännöllisen venyttelyn tulokset näkyvät jo viikossa tai parissa.

Onko venyttelystä haittaa?

Liiallinen venyttely toki voi puolestaan aiheuttaa lihas kipua ja jopa venähdyksiä, joten on tärkeää tuntea rajansa ja muistaa maltillisuus venytellessä. On myös ihmisiä, jotka ovat vetäneet tilanteet äärimmilleen, jolloin riski muun muassa yliliikkuville nivelille on olemassa, mutta perus kotivenyttelyllä tai ammattilaisen valvonnan alla tämänkaltaista riskiä tuskin on olemassa. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja niin myös venyttely vaatii säännöllistä harjoittelemista. Onkin hyvä ottaa selvää asiasta ja perehtyä erilaisiin venyttely tapoihin taataksesi itsellesi tehokkaimmat ja turvallisimmat venytysliikkeet. Myöhemmin voi olla hyvä asettaa itselleen säännöllisesti tavoitteita, jolloin venyttelystä tulisi myös osa elämäntapaasi.