Uusimmat treenaamisen trendit

0 Comments
Uusimmat treenaamisen trendit

Hyvinvointi on saanut nyt täysin uuden merkityksen, varsinkin kun olemme kaikki joutuneet toimimaan paljon pienemmissä tiloissa kuin mihin olemme tottuneet. Mutta proteiinia ja vihreitä mehuja polttoaineenaan käyttävä hyvinvointiteollisuus on hyvin lujassa asemassa (jo pelkästään Isossa-Britanniassa sen arvo on noin 25 miljoonaa euroa), eikä sillä ole kestänyt pitkään vaihtaa vaihteita ja tehdä kaikille helpompaa treenata kotona tai pienemmissä tiloissa. Pandemiakaudella kannattaa kuitenkin olla tarkkana treenaamisen kanssa, sillä liika rehkiminen voi altistaa virukselle.

Viimeisen vuosikymmenen aikana ihmiset ovat hullaantuneet uusista fitness-trendeistä ja uusista harjoittelumuodoista, kuten hybridi-spinning-tunneista, meditointisovelluksista, lounastauon HIIT-sessioista ja joogasta. Nyt olemme nähneet paljon kekseliäämpiä tapoja varmistaa, että ihmiset saavat hyvinvointiannoksensa kotona tai puistossa. Tämä vuonna kotisessiot ovat nousseet uudelle intensiteettitasolle alaa johtavan Pelotonin ansiosta.

Ja jos olet hakemassa jotain enemmän palautumiseen suuntautuvaa vinkkiä, ei syytä huoleen, kaikkia aiheita tullaan käymään läpi. Tässä artikkelissa käydään läpi uusia harjoitteita ja fitness-trendejä, joiden avulla voit odottaa hikoilua ja hymyilyä käydessäsi niitä läpi. Nyt voit tutustua lämpimään puuhun, jota tarvitset seuraavaa TRX-treenikertaa varten.

Treenaamisaika lyhentyy

Olet ehkä saattanut ajatella, että HIIT ei voi muuttua enää intensiivisemmäksi, mutta vuosi 2020 nostaa asiat täysin uudelle tasolle mikro-HIIT:n myötä. Vaikka moni meistä yrittää mahduttaa HIIT-session kiireisiin aikatauluihimme (suositeltava aika on 20 minuuttia HIIT:iä kolme kertaa viikossa), huippuluokan kuntoiluklubi Equinox ennustaa, että tulemme harrastamaan mikro-HIIT:iä läpi päivän. Tämä tarkoittaa, että koetat löytää tilaisuuksia sovittaa yhden, kaksi tai kolme minuuttia HIIT:iä, samalla kun odotat kahvisi suodattumista tai pomosi antamaa palautetta.

Mitä hyötyä tästä sitten on? HIIT:in aikana keho käy läpi terveellistä stressiä, joka aktivoi autofagiaa, mikä poistaa elimistöstäsi solujäänteitä ja stimuloi alkusolujen tuotantoa, jotka ovat kehon ensisijaisia uudelleenluovia soluja. Mitä enemmän alkusoluja sinulla on, sitä paremmin voit käynnistää elimistössäsi solutason superautofagian. Kyse on jatkuvasta syklistä.

New Yorkista lähtöisin oleva pyöräilysensaatio Peloton tuntuu olevan täysin pysäyttämätön. Miljardiluokan fitness-yhtiö ottaa sisäpyöräilyn haltuunsa vauhdilla korkean teknologian parin tuhannen euron koti-spinning-pyörillään. Jokainen Peloton-pyörä on varusteltu 22 tuuman teräväpiirtoisella kosteutta kestävällä kosketusnäytöllä, jonka avulla voit hakea ja kokea 48 päivittäistä ja tuhansia tilattavia kuntoilutuntia, ilman että sinun tarvitsee poistua kotoasi – tai edes vaihtaa pois oloasuasi, jos haluat todella säästää kuntoiluasujen pyykkikuluissa.

Tuntuuko sinusta, että saattaisit laiskotella kuntoilutuntien ympäristön ulkopuolella? Ajattelimme ensin samaa, mutta itse asiassa harjoitusten ohjaajat ovat niin innokkaita, että heidän energiansa tarttuu. Lisäksi sessio on nauhoitettu huoneessa, jossa on myös muita kuntoilijoita. Sen lisäksi, että energiatasosi nousevat, saat myös jonkinlaisen tunteen, että olet itsekin salilla treenaamassa.

Puista saattaa tulla suosikkisi treenausvälineiden saralla. Mikä onkin oikein sopivaa, kun ottaa huomioon kaikki ulkosalla treenaamisen hyödyt. Ulkoa löytyvät välineet kuten puut voivat tuoda erilaisen lisän harjoitteluusi. Täytyy olla kuitenkin varovainen, ettei vahingoita puuta. Puu voi olla hyvä kohde kiinnittää TRX-nauhasi, jonka avulla voit tehdä soutuliikkeitä, yhden jalan kyykkyjä ja useita muita kehonpainoa apuna käyttäviä voimaharjoitteita.

Pelkkä puistonpenkkikin voi olla loistava korvaaja salilaitteille. Penkkejä voi käyttää askelnousuihin, bulgarialaisiin kyykkyihin, joissa taempi jalkasi on koholla penkin päällä, tai punnerruksiin, joissa kätesi tai jalkasi ovat penkillä harjoitusvastuksen lisäämiseksi tai keventämiseksi tarpeen mukaan.

Lempisalisi siirtyvät nettiin

Vaikka jotkut salit ovat joutuneet sulkemaan ovensa koronaviruksen vuoksi, jotkut suositut salit ovat siirtyneet nettiin. Esimerkiksi Frame-kuntosali on perustanut Frame Online -palvelun, jonka kautta voit hankkia endorfiinisi suoratoiston kautta kotoasi käsin. Jos sinulla ei ole kotonasi tilaa kaikille salivälineille, ei hätää, sillä Frame Online -palvelu tarjoaa myös kehonpainovaihtoehtoja. Vaikka epidemia on rajoittanut elämää monissa maissa, netti tuo kuitenkin helpotusta, eikä sinun tarvitse poistua kotona. Voit tehdä etätöidä, tilata ruokaa kotiisi esimerkiksi Fiksuruoka-palvelusta käymättä kaupassa, pelata kasinolla käymisen sijasta PokerStars Casinolla tai muilla nettikasinoilla, ja nyt myös treenaaminen onnistuu netin välityksellä.

Teknologiaa käyttävät liikuntaharjoitukset muuttuvat entistä sivistyneemmiksi astuessamme uudelle vuosikymmenelle. TwelweThree-nyrkkeilysalilla on otettu käyttöön iskunseurantateknologiaa nyrkkeilytunneilla. Laite puetaan ranteeseen ja se mittaa iskujen nopeutta ja intensiteettiä, jotta voit mitata kehittymistäsi ajan kuluessa. Nyrkkeilytuntien hauskuus nousee uudelle tasolle ja lisää kilpailullisuutta, kun voit seurata kuinka oikea koukkusi vertautuu muihin kanssanyrkkeilijöihin.

Tanssiminen silloin, kun kukaan ei ole katsomassa, ei sovi kaikille, mutta se ei ole heikentänyt tanssiin keskittyvien kuntotuntien suosiota. Mutta vuonna 2020 voit odottaa, että uudet tanssiharjoitukset saavat latinalaisamerikkalaisen vivahteen. Lontoon DAN’s on kaupungin ensimmäinen latinalaisamerikkalainen tanssi-fitness-studio juuri Oxford Circusin lähettyvillä. Ympäri maailmaa tulevien opettajien vetämällä maksullisella studiolla on kolme erilaisen teeman tuntia, joihin sisältyy kardioon keskittyvä tunti, tekniikkaan keskittyvää tanssiharjoittelua sekä meditaatiovivahteen sisältävää soulia.

Pääpainopisteenä on mielen nostattaminen, mitä tuleekin todella tarpeeseen vuonna 2020. Ja kuten fitness-guru ja salsan suurlähettiläs Bangs and a Bun sanoo, tanssi tarjoaa lukuisia hyötyjä. Se kasvattaa kehon hallintaa ja koordinaatiota, se sopii loistavaksi kardioksi, auttaa muokkaamaan kehoa ja mikä tärkeintä, tanssi saa sinut hymyilemään.

Myös Hollywoodista kuuluu kuntoiluaiheisia uutisia. Näyttelijä Chris Hemsworth on huolestunut sinusta ja haluaa auttaa sinua kuntoilemaan enemmän. Chris ja hänen vaimonsa Elsa Patakay haluavat tuoda kuntoilun lähemmäs useampia ihmisiä käyttämällä Centr-nettialustaansa. Heidän apunaan on joukko asiantuntijoita, jotka auttavat treeniohjelmien lisäksi myös ravintoasioissa ja mindfulnessissa. Suurin osa näistä harjoituksista on HIIT-perusteisia, joissa käytetään vain vähän tai ei ollenkaan harjoitteluvälineitä, joten ne sopivat todella hyvin kaikille, vaikka ”kotisalisi” olisi pelkkä makuuhuoneen lattia.

Kuntosali